Mi sem példázza jobban a startupokat övező mítoszt, mint az, hogy a műfaj legsikeresebbjei megnyerték az unikornis becenevet. Nem vitatjuk el a szerencse és az isteni szikra fontosságát egy már-már mágikusan növekvő vállalkozás láttán, de feltett szándékunk egy kicsit kézelfoghatóbb, praktikusabb megközelítés felvázolása.

Cikksorozatunkban így összegyűjtjük, hogy mit érdemes átgondolnod, ha startup vállalkozásba fogsz, milyen bakikat kerülj el, hogy a formabontó ötlet meg tudjon valósulni és elérje a célközönségét. Így például lesz szó a termékötlet validálásáról, milyen lépéseket érdemes megtenned a befektetők felkeresése előtt, milyen finanszírozási formát érdemes választanod, vagy épp arról, hogy milyen a jó MVP. De mielőtt belecsapnánk a lecsóba, kanyarodjunk vissza egy kicsit az alapokhoz.

Mitől startup a startup?

Sajnos a startup is úgy járt, mint a nagy figyelmet keltő trendek általában: a több kattintás vagy eladás reményében gyakran olyan vállalkozások, kezdeményezések, rendezvények nyerik meg ezt a jelzőt, amelyeknek vajmi kevés köze van az eredeti koncepcióhoz. Így hiába közismert a szó, elengedhetetlen a definíció.

A startup tulajdonképpen egy nagy növekedési potenciállal rendelkező, magánkézben lévő mikrovállalkozás, aminek célja, hogy belátható időn (kb. 3-6 éven) belül széles, nemzetközi piacot érjen el és nagyvállalattá nőjön. Szigorúan véve a startup státusz csak a tőzsdei kibocsátásig (IPO) jár. Ennek tükrében például a Facebook már le is került a nagy unikornis-listáról (például erről), hiszen a sokakat vállalkozásra inspiráló cégóriás már csak ex-startupnak számít. Ennek ellenére a startup múltú, de már nem annak számító nemzetközi nagyvállalatoknál, például a Google-nél bevett gyakorlat, hogy úgynevezett belső startupokat hoznak létre, így szerepelnek startupoknak kiírt versenyeken is, miközben serkentik a fejlődést, az új megoldások megvalósulását. Ennek köszönhetően a fogalom határai hamar elmosódnak.

A startupokkal kapcsolatban az egyetlen hivatalos kritérium a skálázhatóság, viszont gyakran felmerül az innovativitás is mint elvárás, ami hozzájárul a gyors növekedés lehetőségéhez. A startup természetéből adódik az is, hogy az innováció leggyakrabban a digitalizációhoz, technológiai újításokhoz, így a szoftverhez kötődik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy minden startup egy új szoftvertermék piacra dobásával alkot valami újat, viszont a leggyakrabban a startupok megoldásai erősen kötődnek egy szoftvermegoldáshoz és a digitális világhoz általában.

Jól látszik ez a tendencia a már említett unikornisok (azaz a legalább egy billió dollár értékű startupok) szektorválasztásából is. A startupgigászok közül a legtöbben az internetalapú szoftver és szolgáltatás szektort gazdagítják, mint például a Canva, az InVision, a BuzzFeed vagy a reddit. A második hely az e-kereskedelemé olyan cégekkel, mint a Wish és az Allbirds, a bronzérem pedig a finteché, többek között a Transferwise-nak köszönhetően.

Kicsit a nyelvezetről

A startup nemzetköziségéből adódik, hogy a területhez kapcsolódó szókincs erősen angol befolyás alatt áll, illetve számos rövidítést használ. A legtöbb kifejezésre nem is született még általánosan elterjedt magyar fordítás, talán azért sem, mert a határokon túlnyúló piac miatt előbb-utóbb úgyis egyre nagyobb szerepet kap az angol nyelv a napi kommunikáció során. Nekünk sem célunk megreformárni a startup-nyelvezetet, viszont a témával még csak ismerkedők számára igyekszünk segítséget nyújtani egy-egy fogalommeghatározás formájában.

Kinek ajánljuk cikksorozatunkat?

Ha már lefektettük, hogy mi mit értünk a sokarcú startup alatt és milyen nyelvezetet von maga után a téma, ideje tisztázni azt is, hogy mennyire éri meg Neked követni ezt a cikksorozatot. A Startup101 rovat elsősorban akkor lehet hasznos, ha most készülsz belevágni egy techstartup alapításába vagy a startupod korai fázisban van még, így jól jönne néhány tipp az induláshoz, továbblépéshez.

Szakterületünkből adódóan elsősorban szoftvertermékekkel foglalkozó vállalkozás felépítésében tudunk tanácsokat adni. Ettől függetlenül lesznek olyan részek is, amelyek akár akkor is jól jöhetnek, ha nem technológiai startup ötleted van, vagy épp szoftvert szeretnél a piacra dobni, de nem biztos, hogy elég nagy közönsége van a terméknek a startupsághoz.

ISV (azaz szoftverek forgalmazásával foglalkozó) partnereink, ügyfeleink nagyrész a B2B szektort erősítik, az ő növekedésüket gyakran már a kezdetektől segítjük, figyelemmel kísérjük. Ezért, ha te is ebben az irányban gondolkodsz, különösen ajánljuk, hogy a Startup101 rendszeres olvasója legyél. Arra pedig bővebben a következő cikkünkben térünk ki, hogy miért is érdemes kezdetben inkább a B2B felé kacsingatni a mutatósabbnak tűnő B2C helyett.

Ha te már túl vagy az alapokon, és nem tanácsokra, hanem egy stabil MVP-re van szükséged, akkor nézd meg a neked szóló szolgáltatásainkat vagy vedd fel velünk a kapcsolatot!
Development as a Subscription
Tovább
Kapcsolat
Tovább
Szószedet

Szószedet

B2B (business-to-business): Amikor egy cég más vállalatoknak értékesít terméket vagy szolgáltatást.

B2C (business-to-customer): Amikor egy cég magánszemélyeknek értékesíti termékeit, szolgáltatásait.

belső startup (internal startup): Egy nagyobb vállalat által (az innováció támogatására) létrehozott vállalat vagy divízió, ami nagy növekedési potenciállal bír.

fintech (Financial Technology): Szó szerint pénzügyi technológia. Fintech alatt elsősorban azokat a (többnyire digitális) pénzügyi szolgáltatókat érjük, akik újító technológiát használnak szolgáltatásaik biztosításához. Emellett a fintech a szektornak is a megnevezése, ami az innovatív pénzügyi szolgáltatók mellett a kapcsolódó szoftvereket, technológiát, rendszereket is magába foglalja.

IPO (Initial Public Offering): első nyilvános részvénykibocsátás

ISV (Independent Software Vendor): A szónak több fordításával is lehet találkozni, de nincs általánosan elterjedt megfelelője a kifejezésnek. Belefuthattál már a független szoftverszállító/-szolgáltató/-gyártó/-fejlesztő stb. változatokba. Gyakran a szövegkörnyezeten múlik a választott szóhasználat (szoftver- és hardverforgalmazó vállalatok például leggyakrabban szállítóként szoktak hivatkozni ISV partnereikre). Az ISV egy olyan vállalat vagy személy, ami/aki egy szoftvert mint terméket vagy szolgáltatást értékesít akár cégeknek, akár magánszemélyeknek. A kifejezés eleje pedig onnan jön, hogy az ISV független azoktól a hardwer- és operációsrendszer-gyártóktól (például a Microsofttól vagy IBM-től), akiknek a termékein az ISV által biztosított szoftver fut.

MVP (Minimum Viable Product): A szoftvertermék első olyan prototípusa, amely korlátozott funkcionalitással bír, de már működőképes annyira, hogy a potenciális első felhasználók számára használható legyen.

unikornis: Olyan startup, amelynek értéke eléri az 1 billió dollárt.

validálás: A folyamat, amikor megbizonyosodsz arról, hogy az ötleted találkozik a piaci igényekkel és valóban megoldást nyújthat arra a problémára, ami ihlette. A célközönséged pedig mutat hajlandóságot arra, hogy a megoldásodért fizessen, így érdemes belevágnod a megvalósításba.

Oszd meg ezt a cikket!

Lépj velünk kapcsolatba!

Írd meg nekünk, hogy milyen MVP-re van szükséged! Mi pedig egy találkozó keretében megbeszéljük veled, hogy hogyan tudjuk megvalósítani azt.
Kapcsolat